Active button  Startsida
Active button  Nyheter
Active button  Stiftelsens bakgrund 
  Verksamhet och syfte
  Kontaktuppgifter
  Stadgar
  Bilar
  Motorcyklar

  Övriga föremål

  Motorer
  Övrigt

  Stipendium
  Länkar
  Information in English
 
Motorer

 

CRM marinmotor typ 185 1956


De motortorpedbåtar som den svenska marinen 1939-40 köpte från Italien och England var utrustade med 18-cylindriga motorer (tre cylinderrader med vardera sex cylindrar, ofta kallad W-motor) från Isotta-Fraschini, en berömd tillverkare av lyxbilar som också hade flyg- och marinmotorer på programmet. Dessa motorer utvecklade 1.150 hk och gav motortorpedbåtarna en toppfart på 40-50 knop. Motorn licensbyggdes i Sverige i en kompressormatad version på 1.500 hk. Efter kriget likviderades Isotta-Fraschini.

Under åren 1954-55 levererades ytterligare 58 motorer från CRM-företaget som på svenskt initiativ i Italien återupptagit tillverkningen. Både Bertil Lindblad och Curt Borgenstam var mycket verksamma vid utvecklingen av denna motortyp.

Den motor som ingår i samlingarna är av den allra sista typen (tillverkad i sex exemplar) som hade 57 liters cylindervolym och som med bränsleinsprutning utvecklade 1.800 hk vid 2.200 r/min. Sex motorer tillverkades och tre monterades i T48 som med full utrustning kunde göra 50 krop. Varje motor vägde 1.500 kg och förbrukade vid full effekt 400 liter bensin i timmen
.


Motor Ford Modell K 1906 -  Motornummer: K170

 

Stiftelsens Ford Modell K motor från 1906 har ursprungligen suttit i den sannolikt enda Ford modell K som funnits i Skandinavien. Vagnen registrerades med A125 den 5/2 1907 på Adolf Östberg i Stockholm som också hade den första svenska Ford-agenturen.

I maj 1907 ställdes vagnen ut på Sveriges 3:e bilutställning arrangerad av KAK på Djurgården i Stockholm, varefter den såldes till en ny ägare, sannolikt i Skåne. En bild finns bevarad tagen i Malmö 1908 med chauffören Fritz Bleus vid ratten. Vagnen skrotades så småningom men motorn togs till vara och skänktes till Tekniska Museet av Svenska Ford Motor Company på 1950-talet. 2010 donerades motorn till Stiftelsen.

Ford modell K tillverkades åren 1906-1908 och var Fords absolut största och dyraste modell under dessa år. 1906 var vagnarna mörkblå, hade 112” hjulbas, 6 cyl radmotor på 6,8 liter på 40 hk, dubbeltändning. Tändföljden 1-2-3-6-5-4 gav motorn en mycket speciell gång och ett karaktäristiskt avgasljud.

Även om Ford Modell K var en mycket kraftfull och lyxig vagn drogs den med flera tekniska problem vilket tyvärr gav den dåligt rykte. Försäljningen gick trögt och för att ”öka trycket” blev många återförsäljare helt enkelt tvungna att beställa en Ford K för var 10:e beställd Ford av standardmodell. Många av de erfarenheter som Ford drog genom de tekniska problemen med Modell K gav emellertid upphov till många bra tekniska lösningar i företagets kommande succé: Modell T.

Totalt tillverkades i 950 st Ford Modell K 1906-1908. Endast 23 kompletta vagnar och 6 motorer har överlevt. Stiftelsens är en av dessa.






Bilmotor och kylare Vinot & Deguingand





Båtmotor Daimler





Bilmotor Selve




 

                                     © 2015 Stiftelsen Bertil Lindblads Bil- och Teknikhistoriska Samlingar webmaster@bertillindbladsstiftelse.se